Svar: Rejse til Phuket

9. maj 2012

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Tak for dit brev :)
Hvor lyder det skønt med 14 dage til Phuket .. bare det var mig! :)

I skal drøfte vaccination med lægen. Min umiddelbare tanke er, at I bør lade jeres datter få sin 3 måneders vaccination før I tager af sted, så hun følger det danske børnevaccinationsprogram. Men hun vil sandsynligvis ikke behøve yderligere vaccinationer. Hvis du bliver vaccineret, så vil hun sansynligvis få lidt af din vaccine overført via modermælken, men om hun har behov for yderligere er en lægelig vurdering og derfor er det lægen I skal spørge her.

Med hensyn til badevandet, så er 28 grader koldt for så lille en størrelse. Det kan være dejligt for hende at komme i vand, hvis det er meget varmt, men I kan i stedet medbringe en lille balje eller købe det på stedet, som I så kan fylde med vand, lade stå og blive lunt i solen og så bade hende i det ...

Klor kan udtørre huden og det er godt at sikre god hudpleje. Det er ikke farligt for hende at være i klorvand - hjemme går I måske også til babysvømning og det er rigtig fint og dejligt, men hvis hun har været i klorvand, vil det være rigtig godt at I sørger for at vaske hende af i rent vand efterfølgende og det er vigtigt at hun ikke drikker det :)

Det at sutte og synke hjælper på trykudligningen i ørerne. Så det kan hjælpe at give hende en sut eller at amme hende, så hun synker ... :)

Hun bør ikke være i solen. Hendes hud er så fin og sart og tåler ikke solens stråler, heller ikke selvom hun er smurt godt ind i solcreme eller har soltøj på. Så I skal forsøge at sikre hende skygge så meget som muligt :)

Modermælken er sådan indrettet at den indeholder både vandholdig og mere ...

Annonce

... mættende mælk og det betyder at jeres datter vil melde sig hyppigt og die kortvarigt ved brystet, når hun er tørstig. Derved får hun nemlig den vandholdige mælk som slukker tørsten og få på den måde sikret sit væskebehov. Andre gange vil hun spise længere tid og få et egentligt måltid. Ved at lade hende være fleksibel ved brystet kan hun således godt få sikret sit behov for mælk/væske.

Men nogle gange kan det naturligvis godt være så varmt, at du kan fornemme at hun har brug for mere end du kan give hende - læg mærke til hendes bleer, det er vigtigt at hun tisser og at urinen er klar - og det kan her være nødvendigt at supplere med lidt på en flaske. Du kan her godt give hende lidt vand at drikke - det er dog vigtigt at det er vand købt på flaske og det skal koges før hun får det. Så måske skal I købe en rejse-el-kedel og medbringe, så I kan koge vand, hvis det bliver nødvendigt.

Du spørger om der er andre forholdsregler I skal tage og I skal naturligvis være forberedte på at det bliver en anden type ferie end hvis I rejste alene. Det bliver helt på hendes præmisser og hendes behov. Men det betyder naturligvis ikke, at I ikke stadig kan have en rigtig dejlig ferie :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I kan overveje at medbringe hendes barnevogn eller måske kan I leje en barnevogn på stedet (det er værd at undersøge via rejseselskabet) , så hun har et sted hvor hun kan ligge og sove, hvis I f.eks. går til poolen eller sidder på en terrasse. Og det er vigtigt med solskærm osv.

I skal være opmærksom på aircondition og temperaturreguleringen i rummet, så det ikke er hverken for koldt eller varmt og så hun ikke får træk ...

Håber I kan bruge dette videre, rigtig god rejse! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder